«چی شد چادری شدم؟»

حرف‌ زدن برای خیلی‌ها آسان است اما موضوعاتی وجود دارد که با اینکه شاید در نگاه اول خیلی پیش پا افتاده باشند اما واقعاً حرف حسابی گفتن درباره آن‌ها کار هر کسی نیست و به قول معروف «کار را باید به کاردان سپرد»؛ مسئله «حجاب» نمونه این موضوع است.

وقتی می‌خواهیم درباره چادر حرف بزنیم دست و پایمان خیلی می‌لرزد که چه بگویم تا ضمن اینکه به کسی بر نخورد حرف دلمان را زده باشیم. حکایت این موضوع مانند چادر است، حرف زدن از چادر در بین چادری‌ها آسان‌ است و شاید دیگر نیاز به این مقدمه چینی‌ها نباشد. برای این موضوع باید فقط روایت کننده باشیم و روایت‌های را از مردم گفت. به ذهن‌مان رسید تا درد دل‌های همین دختران را بازگو کنیم. حرف دخترهایی که روزی برای اولین بار چادر را با ترس و لرز پوشیدند و دیگر آن را رها نکردند و باور کردند که چادر و حجاب چقدر زیباست.

روایت داستان ما از زبان کتابی است که در یک فراخوان وبلاگی گردآوری شده است و داستان‌های شیرین و جذابی از نقاط مختلف ایران در آن آورده شده است. «چی شُد چادری شدم؟» اسم این کتاب است که حدود صد داستان درباره چادری شدن دخترهای جوان را به روایت خوشان نقل کرده است.

«نه اینکه از چادر بدم می‌آمد ها، نه! اصلاً! تا جایی که یادم می‌یاد هیچ وقت بی حجاب یا بد حجاب نبودم. روی روسری‌ام از بچگی خیلی حساسیت داشتم اما چادر... به نظرم دست و پاگیر می‌آمد، می‌گفتم نمی‌تونم جمع و جورش کنم، روسری یا مقنعه رو می‌کشه عقب و بیشتر موهام بیرون می‌یاد. اصلاً مگه الان پوشش من چه عیبی داره؟ و...

البته بعضی اوقات خاص، مثل وقتایی که می‌رفتیم زیارت، چادرم سرم بود اما برای همیشه خب نه. یاد می‌یاد دبیرستان که می‌رفتیم تا سال قبلش چادر اجباری بود. اون سال هم که من تو آزمون ورودی‌اش قبول شدم، بهمون نگفتن الزام چادر برداشته شده! مدرسه‌ی نمونه بود و نمی‌شد از خیرش گذشت. اجباراً چادر سرم کردم. یه مدت که گذشت و متوجه شدیم الزامی نیست، من از اولین کسانی بودم که چادر رو برداشتم. مگه حجاب من چه عیبی داشت خب؟

حتی اینکه بابا غیر مستقیم موقع نگاه کردن به تلویزیون با دیدن یه دختر چادری می‌گفت چقدر چادر برای یک دختر وقار می‌یاره هم منو چادری نکرد. من که حجابم مشکلی نداشت چرا باید خودم رو به دردسر می‌انداختم؟ سخته جمع و جور کردنش خب، تازه مردم و این آدمایی که به خاطر روسری هم به آدم می‌گفتند حزب‌اللهی که در زبان اونا معادل اُمّل بود چی؟ حالا چادر که واجب نیست آدم به خاطرش با ملت دربیفته منم حجابم عیبی نداره خب...

خلاصه به نظرم چادر هم مثل خمس مثل نماز مثل هر چیزی که آدم باید فقط به خاطر معشوقش انجام بده ظاهر سختی داره و حلاوتش رو تا وقتی انجام ندی نمی‌تونی بفهمی حتی وقتی به زور قانون و فشار خانواده... چادر سرت کنی هم نمی‌فهمی باید فقط به خاطر او و به قصد قربت او این کارها رو انجام بدی تا درک کنی تا حالا خودت رو از چه موهبتی محروم کردی...

اما می‌دونید برای من از کجا شروع شد؟ خیلی ساده این اتفاق افتاد: یک اردوی سه روزه بود به مشهد مقدس... اینقدر این مدت کم بود که آدم دلش نمی‌آمد به جز حرم مطهر امام رئوفش جای دیگه‌ای بره، از خونه که بیرون می‌آمدیم صاف می‌رفتیم حرم و از حرم صاف می‌آمدیم خونه و همین دلیل من اون سه روز دائم چادر سرم بود.

خوب من دوست نداشتم دقیقاً جلوی در حرم چادر سرم کنم، آخه آدم از لحظه‌ای که پاشو از در خونه به سمت حرم مقدس بیرون می‌ذاره انگار مورد توجه امام رضاست و خب... برگشتیم به شهرمون، چادرم رو تا کردم و صاف گذاشتم تو کشو برای زیارت دفعه‌ی بعد، اولین باری که می‌خواستیم از خونه برم بیرون آماده شده بودم داشتم از پله‌ها می‌رفتم پایین، تو همین فاصله از خودم پرسیدم: تو مشهد برای چی چادر سرت می‌کردی؟ و به خودم جواب دادم: به حرمت امام رضا، یکدفعه از خودم پرسیدم خب اینجا هم شهر امام زمانه اینجا هم مورد توجه امام زمان هستی. آقا داره تورو می‌بینه، چطور می‌خوای بری توی خیابون وقتی امام زمان داره تو رو می‌بینه؟!

رسیده بودم به در خونه، در رو باز نکردم، برگشتم تو اتاقم، چادرم رو برداشتم، و چادری شدم برای همیشه، برای همیشه به حرمت امام زمان. من عاشق چادرم هستم اینم تاج بندگی منه برای خدا و نشونه‌ی حرمتی که برای آخرین حجتش دارم. و شاهدی که هر لحظه بهم یادآوری می‌کنه الان جلوی چشم امام زمانت هستی و ایشون همه‌ی حرکات تو رو می‌بینه.»

«به حرمت شما» اسم اولین داستان از این مجموعه شیرین و جذاب است که روایت چادری شدن دختری به روایت خودش را بیان می‌کند. روایت‌های صادقانه و ایجاد ارتباط با مخاطب با زبان ساده و شیوا از جذابیت‌های این کتاب است که می‌تواند ذره‌ای از لذت تجربه شیرین حجاب را به دیگران بچشاند.

ورود پیکر مطهر ۳۱ شهید گمنام دوران دفاع‌ مقدس به کشور

سلام شهید خوش آمدی به وطنت منتظرت بودیم

استجابت دعا وقبولیت ماه مهمانی خدا در قنوت دعای عید فطر

 

در جستجوی ماه خوبیها شوال

 

 

نماز عید در طبس

نماز عید سعید فطر طبس در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار می شود.
بنا به گزارش روابط عمومی موسسه، بر اساس اعلام ستاد برگزاری نمار عید فطر شهرستان همزمان با فرا رسيدن عید سعید فطر، نماز باشکوه عید فطر راس ساعت 7 صبح به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمين مهاجريان امام جمعه طبس و با حضور خیل گسترده مردم مومن و ولایتمدار طبس در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار و ایشان بعد از اقامه نماز به ايراد خطبه خواهند پرداخت.
لازم به ذکر است از سوی آستان مبارک تمهیدات استقبال از حضور بیش از 20.000 نفر از میهمانان ضیافت الهی توسط 1.000 نفر از خادمین و راهنمایان زائر فراهم شده است.
روابط عمومی آستانه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره)

وداع رمضان

امیدوارم طاعات و عبادت شما دوستان عزیزمان مورد قبول درگاه حق واقع شده باشد.کم کم با فرارسیدن ماه شوال،به پایان این ماه عزیز و بزرگ نزدیک میشوید.گاهی افسوس میخوریم که چرا از این ماه پربرکت خدا بیشتر استفاده نکردیم

 

وداع اى ماه عشق و جوشش و شور / وداع ای ماه حق و تابش نور

وداع اى شافع مقبول درگاه / وداع اى استان عصمت الله . . .

آرزومند قبولی عبادات شما

التماس از مهمانی خدا

ساعات آخر ماه مهمانی خدا رو پایان است

وداع با رمضان

ایستگاه اخر

شب‌های آخر ماه خوبی‌ها رسید و حیف از این ضیافت الهی که وداع با آن دشوار است و جانکاه.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: انگار همین دیروز بود که حلول ماه خدا را سلام گفتیم و برای ورود به شهر رمضان آماده شدیم. در سحرهای این ماه عزیز ۴۴ مرتبه «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ» را زمزمه کردیم و با صاحب رمضان عهد بستیم که امسال جور دیگری باشیم.

انگار همین دیروز بود که وقتی نوای خاطره انگیز «ربنا» در آستان دلمان طنین افکند، باورمان شد که در شهر خدا هستیم و مهمان سفره بی‌انتهای کرم الهی.

دیری نپایید که آن بزم شبانه و عیش روزانه به دلتنگی عارفانه رسیده و ماه مهمانی خدا لحظه لحظه به پایان نزدیک‌تر می‌شود.

حس عجیبی است وداع با لحظه‌های افطار و سحر و شب‌های نورانی قدر. چه سخت است خداحافظی با روزهایی که خواب روزه‌دار عبادت است و شب‌هایی که از هزار شب باارزش‌تر.

افسوس که بساط مهمانی خدا برچیده می‌شود و جز حسرت چیزی برای ما نمی‌ماند. این گونه است که امام سجاد علیه السلام در وداع با ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «سلام بر تو که قبل از آمدنت، در آرزویت به سر مى‌بردیم و پیش از رفتنت بر هجرانت محزونیم، سلام بر تو که چه بدى‌ها که به سبب تو از جانب ما گشته و چه خوبی‌ها که از برکت تو به سوى ما سرازیر شده!، سلام بر تو و بر شب قدرى که از هزار ماه بهتر است، سلام بر تو که دیروز چه سخت بر تو دل بسته بودیم و فردا چه بسیار شایق تو مى‌شویم!، سلام بر تو و بر فضیلت تو که از آن محروم گشتیم و بر برکات گذشته‌ات که از دست ما گرفته شد.»

در این روزهای بافضیلتی که بر مهمانان سفره الهی گذشت، هر کسی به اندازه شناخت و معرفتش، از این فرصت معنوی خوشه چینی کرده تا به شکرانه یک ماه روزه‌داری و راز و نیاز شبانه، عید ضیافت الهی را جشن بگیرد.

عید عارفان

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، ماه رمضان را عید عارفان می‌داند؛ عیدی که هم ورودش، دیدگان را اشکبار می‌کند و هم پایانش.

حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عبادت‌های ماه رمضان حلاوت خاصی برای مومنان دارد؛ راز و نیازهای شبانه، سحرها، تلاوت قرآن، دعا و ذکر، انسان دوستی نسبت به دیگران، دوری از گناه و غیبت و تهمت، یاد فقرا و اکرام ایتام، صله رحم، دورریختن کدورت‌ها و... و. از برکات ماه رمضان است.

دعا و نیایش

وی می‌گوید: وقتی انسان این همه فضائل و خوبی‌ها را درک می‌کند، با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان احساس غریبی به او دست می‌دهد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قم، دلتنگی ماه رمضان را از نشانه‌های مومنان می‌داند و می‌گوید: کسی که احساس دلتنگی می‌کند و تصور می‌کند ماه رمضان به سرعت گذشته است، معلوم می‌شود از فرصت بهار رحمت و مغفرت بهتر استفاده کرد.

غصه می‌خورم

زهرا مویدی که هر روز در جزء خوانی قرآن حرم حضرت معصومه(س) شرکت می‌کند، ماه رمضان را فرصتی برای توشه اخروی می‌داند و معتقد است که خدای متعال در ماه مبارک رمضان دل‌های مومنان را نرم و باطراوت می‌کند.

وی می‌افزاید: امسال برای اولین بار توانستم هر روز در مراسم جزء خوانی شرکت کنم و سعی کردم فهم بهتری از کلام خدا داشته باشم، اما نمی‌دانم چرا احساس می‌کنم باز هم نتوانستم مهمان خوبی برای خدا باشم.

خدای متعال در ماه مبارک رمضان دل‌های مومنان را نرم و باطراوت می‌کند

این بانوی قمی ادامه می‌دهد: از یک طرف خوشحالم که امسال توفیق بیشتری برای انجام امور عبادی در ماه رمضان به ویژه شب‌های قدر پیدا کردم، از سوی دیگر غصه می‌خورم که روزهای به یادماندنی و شب‌های معنوی رمضان رو به پایان است.

مویدی با اندکی مکث که از بغض گلویش حکایت دارد، این روزها را غم‌انگیز توام با بی‌قراری توصیف می‌کند و می‌گوید: احساس می‌کنم روزهای پایانی ماه خوبی‌ها برای من تلخ است. از خدا می‌خواهم توفیق عبادت و راز و نیازی که در ماه رمضان داشتم استمرار داشته باشد.

شب تحول‌برانگیز

روزهای خوب و شب‌های عاشقانه خدا نه تنها برای مومنان قابل درک بوده، فرصتی برای برخی افراد بود که دچار تحول شده و راست درست را پیش گیرند. همچون مرتضی که جوانی ۱۹ ساله است و حرف‌های مگوی زیادی دارد.

مرتضی در بیان لحظه تحول برانگیز زندگی‌اش می‌گوید که تا اولین شب قدر نتوانسته به خوبی از فرصت ماه رمضان استفاده کند ولی از شب نوزدهم که پای منبر یکی از روحانیون نشسته و در مراسم قرائت دعای جوش کبیر و قرآن به سر شرکت کرده، تصمیم گرفته هر روز قرآن بخواند و در نمازهای جماعت مسجد شرکت کند و سپاس خدا را فراموش نکند.

وداع با رمضان

او که معتقد است در ماه رمضان امسال دچار تحول روحی شده، می‌افزاید: در شب قدر دلم یک دفعه شکست و از بدی‌ها و گناهانم متنفر شدم. همان لحظه با خدا قرار گذاشتم که بقیه عمرم در مسیر درست باشم.

نجفی نیز به روزهای پایانی ماه رمضان اشاره دارد که برای او غمبار است؛ روزهایی که این جوان قمی با درک درست از مسیری که انتخاب کرده، انس بیشتری با معنویات گرفته و نگران است که هنوز بهره کافی را از این نعمت الهی نبرده است.

چگونگی استمرار لحظه‌های معنوی در وجود انسان

رمضان ماه بسیار بزرگی است که در آیات و روایات اسلامی به بزرگی آن تاکید شده و «اگر کسی در ماه رمضان مورد غفران قرار نگیرد، بعید است که بعد از این ماه مشمول لطف و رحمت خدا قرار گیرد» یا «اگر بنده خدا مى‌‌دانست كه در ماه رمضان چه بركتى وجود دارد دوست مى‌‌داشت كه تمام سال، رمضان باشد.»

خدای متعال اساس مهمانی از بندگانش در ماه رمضان را تحول انسان قرار داده تا اشتیاق ورود در این ماه و استفاده از مواهب آن در وجود بندگان فزونی یابد.

اما اینکه چگونه می‌توان شوق هم‌نشینی با معبود را در روزهای بعد از ماه رمضان در دل‌های مومنان یافت، نکته مهمی است که نیاز به توصیه‌های انسان‌های وارسته و اخلاق‌مدار دارد.

در ماه مبارک رمضان گرایش به توبه بسیار بیشتر می‌شود و باید توجه داشت که درِ توبه هیچ گاه به روی مومنان بسته نمی‌شود

آیت‌الله محمدباقر تحریری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با استفاده از آیات و روایات اسلامی، دریچه‌ای به روی ما گشوده که شاید اندکی از دلتنگی روزه داران بکاهد.

وی در بیان چگونگی استمرار لحظه‌های معنوی در وجود انسان، توبه را موهبتی الهی می‌داند که تحول اساسی در وجود انسان ایجاد می‌کند و در ادامه می‌گوید: در ماه مبارک رمضان گرایش به توبه بسیار بیشتر می‌شود و باید توجه داشت که درِ توبه هیچ گاه به روی مومنان بسته نمی‌شود.

از نظر آیت‌الله تحریری ارتباط عمیق با قرآن کریم فرصت دیگری است که در ماه مبارک رمضان نصیب انسان شده و این دریای بیکران در روزهای غیر ماه رمضان نیز می‌تواند قابل دستیابی باشد تا انسان با عالم غیب ارتباط و انس علمی، روحی و موعظه‌ای داشته باشد.

این استاد اخلاق می‌افزاید: فرصت دیگر، مسئله دعاست که خدای متعال این در را به سوی ما باز کرده و توفیق داده با دعاهای گوناگون در شب و روز و سحر، با او انس برقرار کنیم که باید این انس را غنیمت بشماریم.

دعا و نیایش

مسئله مهم دیگر که همه اینها را پشتیبانی می‌کند، جدیت در مسیر پاکی و تقواست که به اعتقاد آیت‌الله تحریری باید از خد بخواهیم این لطف را ادامه دهد.

استقامت شرط رسیدن به موفقیت

وی استقامت را شرط رسیدن به موفقیت می‌داند و می‌گوید: خدای متعال در ماه رمضان، استقامتی نصیب ما کرد که ما باید این استقادمت را ادامه دهیم تا بهره‌های روحی از ما گرفته نشود.

توصیه دیگر آیت‌الله تحریری به روزه‌داران ایستادگی و اتخاذ تصمیم محکم در برابر وسوسه‌های شیطانی است که باید بعد از ماه رمضان هم ادامه داشته باشد.

این استاد اخلاق می‌گوید: توکل به خدای متعال داشته باشم و تصمیم بگیریم اعمال قربی را هر روز و هر هفته ادامه دهیم.

دعای وداع با ماه مبارک رمضان

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم الحمد للّه و سلام على عباده الّذين اصطفى چنين گويد اين گنهكار روسياه، عبّاس قمى كه خدا او را ببخشايد: پس از آنكه به كمك خداى تعالى كتاب «مفاتيح الجنان» را تأليف كردم، و در گوشه و كنار منتشر شد، به خاطرم رسيد، كه در چاپ دومش، براى آن موارد زير را بيفزايم: دعاى وداعى براى ماه رمضان، و خطبه روز عيد فطر، و زيارت جامعه ائمه مؤمنان، و دعاى «اللّهمّ انّى رزت هذا الامر» كه بعد از زيارتها خوانده مى شود، و زيارت وداعى كه هر يك از ائمه عليهم السّلام را، به آن وداع كنند، و نوشته هايى كه براى رفع حاجت مى نويسند، و دعايى كه در غيبت امام عصر عج اللّه تعالى فرجه بايد خوانده شود، و آداب زيارت به نيابت، به سبب كثرت نياز به اينها.
ولى از سويى ديدم هرگاه چنين كارى را انجام دهم، فتح بابى مى شود، براى تصرّف در كتاب «مفاتيح» ، و بسا شود كه بعضى از فضولان، بعد از اين در اين كتاب، بعضی از دعاهاى ديگر بيفزايند، يا از آن كم كنند، و به اسم «مفاتيح الجنان» در ميان مردم رواج دهند، چنان كه در كتاب «مفاتيح الجنان» مشاهده مى شود.
به ناچار كتاب را به همان وضع خود گذاشتم.
و اين هشت مطلب را پس از پايان مفاتيح، ملحق به آن كردم، و به لعنت خداى قهّار و نفرين رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السّلام واگذار و حواله نمودم كسى را كه در «مفاتيح» تصرف كند.
اينك به ذكر آن هشت مطلب مى پردازم: مطلب اول: دعاى وداع ماه مبارك رمضان: شيخ كلينى رضوان اللّه عليه در كتاب «كافى» از ابو بصير، از امام صادق عليه السّلام اين دعا را براى وداع ماه رمضان روايت كرده: اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ إِنْ كَانَ بَقِيَ عَلَيَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِي أَوْ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي عَلَيْهِ أَوْ تُقَايِسَنِي بِهِ أَنْ لا يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ أَوْ يَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِكَ كُلِّهَا أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا مَا قُلْتَ لِنَفْسِكَ مِنْهَا وَ مَا قَالَ الْخَلائِقُ الْحَامِدُونَ الْمُجْتَهِدُونَ الْمَعْدُودُونَ [الْمُعَدِّدُونَ ] الْمُوَفِّرُونَ [الْمُؤْثِرُونَ ] ذِكْرَكَ وَ الشُّكْرَ لَكَ الَّذِينَ أَعَنْتَهُمْ عَلَى أَدَاءِ حَقِّكَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ مِنَ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ أَصْنَافِ النَّاطِقِينَ وَ الْمُسَبِّحِينَ لَكَ مِنْ جَمِيعِ الْعَالَمِينَ، خدايا تو در كتاب فرو فرستاده ات فرمودی: «ماه رمضان كه در آن قرآن نازل شده» ، و اين است ماه رمضان كه گذشت، به جلوه كريمت، و كلمات كاملت، از تو می خواهم، اگر بر من گناهی باقى مانده، كه نيامرزيده اى، يا مى خواهى بر آن عذابم كنى، يا به آن مرا بسنجى، اينكه سپيده امشب طلوع نكند، يا اين ماه بگذرد، مگر اينكه آن گناه را از من آمرزيده باشى، اى مهربان ترين مهربانان، خدايا تو را ستايش به همه ستايش هايت آغاز و انجام آن، چه آن ستايش هايى كه براى خود گفتى، و چه آنچه آفريدگان ستايش كننده و كوشنده و شمارنده و فراوان بجا آورنده ذكر و سپاست گفته اند، آنان كه بر اداى حقّت، يارى شان نمودى، از گروه های آفريدگانت: از فرشتگان مقرّب، و پيامبران، و رسولان، و طبقات گويندگان، و تسبيح كنندگان حضرتت، از همه جهانيان.
عَلَى أَنَّكَ بَلَّغْتَنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ عَلَيْنَا مِنْ نِعَمِكَ وَ عِنْدَنَا مِنْ قِسَمِكَ وَ إِحْسَانِكَ وَ تَظَاهُرِ امْتِنَانِكَ فَبِذَلِكَ لَكَ مُنْتَهَى الْحَمْدِ الْخَالِدِ الدَّائِمِ الرَّاكِدِ الْمُخَلَّدِ السَّرْمَدِ الَّذِي لا يَنْفَدُ طُولَ الْأَبَدِ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَعَنْتَنَا عَلَيْهِ حَتَّى قَضَيْتَ عَنَّا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ مِنْ صَلاةٍ وَ مَا كَانَ مِنَّا فِيهِ مِنْ بِرٍّ أَوْ شُكْرٍ أَوْ ذِكْرٍ اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا بِأَحْسَنِ قَبُولِكَ وَ تَجَاوُزِكَ وَ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ وَ غُفْرَانِكَ وَ حَقِيقَةِ رِضْوَانِكَ حَتَّى تُظَفِّرَنَا [تُظْفِرَنَا] فِيهِ بِكُلِّ خَيْرٍ مَطْلُوبٍ وَ جَزِيلِ عَطَاءٍ مَوْهُوبٍ وَ تُوقِيَنَا فِيهِ مِنْ كُلِّ مَرْهُوبٍ أَوْ بَلاءٍ مَجْلُوبٍ أَوْ ذَنْبٍ مَكْسُوبٍ.
آرى ستايش مى كنم بر اينكه ما را به ماه رمضان رساندى، و حال آنكه نعمت هايت بر عهده ما بود، و بهره ها و احسانت، و نيكي هاى پى در پى ات پيش ما بود، به اين خاطر تنها براى تو است آخرين حدّ ستايش، ستايشى جاودان، همواره، پايدار، هميشگى، بى نهايت، تا در ابديت پايانى نداشته باشد، بزرگ است ثنايت، ما را بر انجام تكاليف ماه رمضان ياری دادى تا از ما روزه و به پا داشتن نمازش را گذراندى، و نيز آنچه از ما در آن انجام گرفته، از كار نيك و سپاس و ذكر، خدايا آن را از ما به نيكوترين پذيرش، و گذشت و عفو و چشم پوشى و آمرزش و خشنودى ات بپذير، تا جايى كه ما را در اين ماه، به هر خير خواسته و شايان عطاى بخشيده شده برسانى، و از هر امر هراسناك و بلاى فرود آمده و گناه پيشه شده نگاه دارى.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظِيمِ مَا سَأَلَكَ بِهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِكَ مِنْ كَرِيمِ أَسْمَائِكَ وَ جَمِيلِ ثَنَائِكَ وَ خَاصَّةِ دُعَائِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ شَهْرَنَا هَذَا أَعْظَمَ شَهْرِ رَمَضَانَ مَرَّ عَلَيْنَا مُنْذُ أَنْزَلْتَنَا إِلَى الدُّنْيَا بَرَكَةً فِي عِصْمَةِ دِينِي وَ خَلاصِ نَفْسِي وَ قَضَاءِ حَوَائِجِي وَ تُشَفِّعَنِي فِي مَسَائِلِي وَ تَمَامِ النِّعْمَةِ عَلَيَّ وَ صَرْفِ السُّوءِ عَنِّي وَ لِبَاسِ الْعَافِيَةِ لِي فِيهِ وَ أَنْ تَجْعَلَنِي بِرَحْمَتِكَ مِمَّنْ خِرْتَ [خُرْتَ ] [ادَّخَرْتَ ] لَهُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا لَهُ خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فِي أَعْظَمِ الْأَجْرِ وَ كَرَائِمِ الذُّخْرِ وَ حُسْنِ الشُّكْرِ وَ طُولِ الْعُمْرِ وَ دَوَامِ الْيُسْرِ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ وَ طَوْلِكَ وَ عَفْوِكَ وَ نَعْمَائِكَ وَ جَلالِكَ وَ قَدِيمِ إِحْسَانِكَ وَ امْتِنَانِكَ أَنْ لا تَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنَّا لِشَهْرِ رَمَضَانَ حَتَّى تُبَلِّغَنَاهُ مِنْ قَابِلٍ عَلَى أَحْسَنِ حَالٍ ، خدايا از تو می خواهم، به حق بزرگترين چيزى كه يكى از آفريدگانت از تو خواست، از نام های گرامى ات، و ثناى زيبايت، و دعاى خاصت، كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و اين ماه را بزرگترين ماه رمضانى قرار دهى كه بر ما گذشته، از زمانى كه ما را به دنيا آوردى تاكنون از جهت بركت در حفظ دينم، و رهايی جانم، و برآمدن حاجتم، و اينكه شفاعتم را در خواسته هايم بپذيرى، و در كامل كردن نعمتت بر من، و برگرداندن پيش آمد بد از من و پوشاندن لباس عافيت به من، و مرا به رحمتت از كسانى قرار دهى، كه شب قدر را براى آنان اختيار نمودى، و آن شب را براى آنها بهتر از هزار ماه قرار دادى، در بزرگترين پاداش، و اندوخته هاى با ارزش، و نيكى شكر، و درازى عمر، و پايندگى آسايش، خدايا و از تو مى خواهم به رحمت و بخشش و گذشتت، و نعمت ها و جلالت، و ديرينه احسان و عطايت، اينكه آن را آخرين بهره از ماه رمضان قرار ندهى، تا ما در سال آينده به آن برسانى، آن هم بر پايه بهترين حال، وَ تُعَرِّفَنِي هِلالَهُ مَعَ النَّاظِرِينَ إِلَيْهِ وَ الْمُعْتَرِفِينَ [وَ الْمُتَعَرِّفِينَ ] لَهُ فِي أَعْفَى عَافِيَتِكَ وَ أَنْعَمِ نِعْمَتِكَ وَ أَوْسَعِ رَحْمَتِكَ وَ أَجْزَلِ قِسَمِكَ يَا رَبِّيَ الَّذِي لَيْسَ لِي رَبٌّ غَيْرُهُ لا يَكُونُ هَذَا الْوَدَاعُ مِنِّي لَهُ وَدَاعَ فَنَاءٍ وَ لا آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِلِقَاءٍ حَتَّى تُرِيَنِيهِ مِنْ قَابِلٍ فِي أَوْسَعِ النِّعَمِ وَ أَفْضَلِ الرَّجَاءِ وَ أَنَا لَكَ عَلَى أَحْسَنِ الْوَفَاءِ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ اسْمَعْ دُعَائِي وَ ارْحَمْ تَضَرُّعِي وَ تَذَلُّلِي لَكَ وَ اسْتِكَانَتِي وَ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ وَ أَنَا لَكَ مُسَلِّمٌ لا أَرْجُو نَجَاحا وَ لا مُعَافَاةً وَ لا تَشْرِيفا وَ لا تَبْلِيغا إِلا بِكَ وَ مِنْكَ وَ امْنُنْ عَلَيَّ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ بِتَبْلِيغِي شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَنَا مُعَافًى مِنْ كُلِّ مَكْرُوهٍ وَ مَحْذُورٍ وَ مِنْ جَمِيعِ الْبَوَائِقِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَعَانَنَا عَلَى صِيَامِ هَذَا الشَّهْرِ وَ قِيَامِهِ حَتَّى بَلَّغَنِي آخِرَ لَيْلَةٍ مِنْهُ.
و هلال ماهش را همراه بينندگان به سوى آن و اعتراف كنندگان به آن به من بشناسانی در كامل ترين عافيتت، و خوب ترين نعمتت، و گسترده ترين رحمتت، و برجسته ترين نصيب هايت، اى پروردگارم، كه برايم پروردگاری غير او نيست، اين وداع نسبت به ماه رمضان وداع فنا و آخرين بهره من از ديدار نباشد، تا آن را در سال آينده به من بنمايانى، در فراخ ترين نعمت ها، و برترين اميدها، درحالی كه من براى تو بر پايه بهترين وفاداری باشم، به درستى كه تو شنواى دعايى.
خدايا دعايم را بشنو، و به زارى و خوارى و درماندگى، و توكّلم بر خويش رحم كن، من تسليم توام، اميد به موفقيت و سلامت كامل و شرافت و رسيدن به جايگاه رفيع، جز به تو و از جانب تو ندارم، بر من منّت بنه، اى كه ثنايت بزرگ، و نام هايت مقدّس است، به رساندنم به ماه رمضان، و درحالى كه از هر ناخوشايند و محذورى، و از همه ناگواري ها سالم باشم، ستايش خداى را كه بر روزه اين ماه، و بپادارى عبادتش ما را يارى نمود تا مرا به آخرين شب آن رساند.

ادامه نوشته

شهادت امام علی (ع) تسلیت باد

 میزند فرق علی٬ کعبه پلی روی بهشت
چه مراعات النظیریست
علی!
کعبه!!
بهشت!!!
شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) تسلیت باد
التماس دعا

میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی مبارک

 

سلام بر لحظه‏ هایی که تو را آوردند!
سلام بر لب‏های رسول اللّه‏ که میلاد تو را به درگاه پروردگار، سبحه گفت و نام یگانه‏ ات را از دست جبرئیل گرفت و در گوش عصمتت زمزمه کرد!
سلام بر لبخند سرافراز علی علیه‏ السلام ، که در طلوع تو اتفاق افتاد!
سلام بر تو، امامتِ فردای پس از علی!
سلام بر تو، شباهتِ بی‏شائبه محمدی!
سلام بر اقیانوس کرامت و سخاوتی که از دامان «کوثر» و «ابوتراب» برخاست.

 

***************************


تا خدا هست و خدايي مي کند، مجتبي مشکل گشايي مي کند.

ماه رمضان مبارک

فضيلت ماه مبارك رمضان

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانيدن مى باشد. [1] چون در اين ماه گناهان انسان بخشيده مى شود، به اين ماه مبارك رمضان گفته اند.
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «انما سمى الرمضان لانه يرمض الذنوب; [2] ماه رمضان به اين نام خوانده شده است، زيرا گناهان را مى سوزاند.»
رمضان نام يكى از ماه هاى قمرى و تنها ماه قمرى است كه نامش در قرآن آمده است.
در اين ماه كتاب هاى آسمانى قرآن كريم، انجيل، تورات، صحف و زبور نازل شده است. [3]
اين ماه در روايات اسلامى ماه خدا و ميهمانى امت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در اين ماه در نهايت كرامت و مهربانى پذيرايى مى كند; پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، [4] هر كس همه اين ماه را روزه بگيرد بر خدا واجب است كه همه گناهانش را ببخشد، بقيه عمرش را تضمين كند و او را از تشنگى و عطش دردناك روز قيامت امان دهد.» [5]
اين ماه، در ميان مسلمانان از احترام، اهميت و جايگاه ويژه اى برخوردار و ماه سلوك روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه سازى و فراهم كردن زمينه هاى معنوى در ماه هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به اين ماه شريف و پربركت آماده مى كنند، و با حلول اين ماه با شور و اشتياق و دادن اطعام و افطارى به نيازمندان، شب زنده دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فيض الهى سيراب مى كنند.

فضائل ماه رمضان

گرچه ذكر تمام فضائل ماه مبارك رمضان از حوصله اين مقال خارج است; ولى پرداختن و ذكر برخى از فضائل آن از نظر قرآن و روايات اسلامى خالى از لطف نيست.

1. برترين ماه سال

ماه مبارك رمضان به جهت نزول قرآن كريم در آن و ويژگى هاى منحصرى كه دارد در ميان ماه هاى سال قمرى برترين است; قرآن كريم مى فرمايد: «ماه رمضان ماهى است كه قرآن براى هدايت انسان ها در آن نازل شده است.» [6]
پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله) درباره ماه رمضان مى فرمايد: «اى مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى كه نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهايش بر همه روزها و شب هايش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است كه شما در آن به ميهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته ايد، نفس هاى شما در آن تسبيح و خوابتان در آن عبادات، عملتان در آن مقبول و دعايتان در آن مستجاب است.... بهترين ساعاتى است كه خداوند به بندگانش نظر رحمت مى كند... .» [7]

2. نزول كتب آسمانى در اين ماه

تمام كتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن كريم، تورات، انجيل، زبور، صحف در اين ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «كل قرآن كريم در ماه رمضان به بيت المعمور نازل شد، سپس در مدت بيست سال بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و صحف ابراهيم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجيل در روز سيزدهم ماه رمضان و زبور در روز هيجدهم ماه رمضان نازل شد.» [8]

3. توفيق روزه

در ماه رمضان خداوند متعال توفيق روزه دارى را به بندگانش داده است; «پس هر كه ماه [رمضان] را درك كرد، بايد روزه بگيرد.» [9]
انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر كدام در رسيدن به كمال مطلوب خود، برنامه هاى ويژه را نياز دارند، يكى از برنامه ها براى تقويت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهيزگارى است; يعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و كمال مطلوب برسد، بايد هواى نفس خود را مهار كند و موانع رشد را يكى پس از ديگرى بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمى نكند. يكى از اعمالى كه در اين راستا مؤثر و مفيد است روزه دارى است، قرآن كريم مى فرمايد: «... اى افرادى كه ايمان آورده ايد! روز بر شما نوشته شد، همان گونه كه بر پيشينيان از شما نوشته شده، تا پرهيزگار شويد.» [10]

برخى از فوايد و فضائل روزه:
الف. تقويت تقوا، پرهيزگارى و اخلاص; [11]

امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى دهم.» [12]
حضرت فاطمه(عليها السلام) مى فرمايد: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.» [13]

ب. مانع عذاب هاى دنيوى و اخروى:

امام على(عليه السلام) مى فرمايد: «روزه روده را باريك مى كند گوشت را مى ريزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى گرداند.» [14]
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «روزه سپرى در برابر آتش است.» [15]

ج. آرامش روان و جسم:

روزه دارى روح و روان و قلب و دل و نيز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى شود.
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «روزه بگيريد تا سالم بمانيد.»
باز مى فرمايد: «معده خانه تمام دردها و امساك [روزه] بالاترين داروهاست.» [16]
حضرت امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «روزه و حج آرام بخش دلهاست.» [17]
حضرت على(عليه السلام) مى فرمايد: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسيله نمازها و زكات و حديث در روزه دارى روزه هاى واجب [رمضان] براى آرام كردن اعضا و جوارح آنان، خشوع ديدگانش و فروتنى جان هايشان و خضوع دلهايشان حفظ مى كنند.» [18]
امروزه در علم پزشكى و از نظر بهداشت و تندرستى نيز در جاى خود ثابت شده كه روزه دارى تأثيرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد، دفع چربى هاى مزاحم، تنظيم فشار، قند خون، و... نمونه آن است. [19]

د. مانع نفوذ شيطان:

امام على(عليه السلام) به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عرض كرد: يا رسول الله! چه چيزى شيطان را از ما دور مى كند؟ پيامبرگرامى(صلى الله عليه وآله) فرمود: روزه چهره او را سياه مى كند و صدقه پشت او را مى شكند.» [20]
بنابراين، روزه مانع نفوذ شيطان هاى جنى و انسى شده و وسوسه هاى آنان را خنثى مى كند.

هـ . مساوات بين غنى و فقير:

انسان روزه دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بينوايان را ياد مى كند و در نتيجه به كمك آن ها مى شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(عليه السلام) درباره علت وجوب روزه مى فرمايد: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتيجه به نيازمند كمك كند.» [21]

و. احياء فضائل اخلاقى

حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره علت وجوب روزه مى فرمايد: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نيازمندى خود در آخرت پى ببرند و روزه دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدين سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نيز تا روزه در دنيا نصيحت گر آنان باشد و ايشان را در راه انجام تكاليفشان رام و ورزيده كند و راهنماى آنان در رسيدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى كه نيازمندان و مستمندان در دنيا مى چشند پى ببرند و در نتيجه، حقوقى كه خداوند در دارايى هايشان واجب فرموده است، به ايشان بپردازند... .» [22]
و... .

4. وجود شب قدر در اين ماه

شب قدر از شب هايى كه برتر از هزار ماه است و فرشتگان در اين شب به اذن خدا فرود مى آيند و جميع مقدرات بندگان را در طول سال تعيين مى كنند [23] و وجود اين شب در اين ماه مبارك نعمت و موهبتى الهى بر امت پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) است و مقدرات يك سال انسان ها (حيات، مرگ، رزق و...) براساس لياقت ها و زمينه هايى كه خود آنها به وجود آورده اند تعيين مى شود و انسان در چنين شبى با تفكر و تدبر مى تواند به خود آيد و اعمال يك سال خود را ارزيابى كند و با فراهم آوردن زمينه مناسب بهترين سرنوشت را براى خود رقم زند. [24]
حضرت امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «تقدير مقدرات در شب نوزدهم و تحكيم آن در شب بيست و يكم و امضاء آن در شب بيست و سوم است.» [25]

5. بهار قرآن

نظر به اين كه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده و تلاوت آيات آن در اين ماه فضيلت بسيارى دارد، در روايات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن ياد شده است; چنان كه حضرت امام باقر(عليه السلام)مى فرمايد: «هر چيزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.» [26]

يك نكته!

بديهى است فضائل و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى ذكر شده و به برخى از آن ها اشاره شد، از آنِ كسانى است كه حقيقت آن را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گيرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روايات اسلامى براى روزه دارى آدابى ذكر شده و كسانى كه صرفاً تلاوت قرآن مى كنند، ولى به آيات و احكام آن عمل نمى كنند و يا آن كه از روزه دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى كشند و بوسيله گناه، تأثير روزه را از بين مى برند و ماه مبارك رمضان و فضاى معنوى آن تأثيرى بر اشخاصى بر جاى نمى گذارد، مورد نكوهش قرار گرفته اند.
چنان كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به زنى كه با زبان روزه كنيز خود را دشنام مى داد فرمود: چگونه روزه دارى و حال آن كه كنيزت را دشنام مى دهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه خداوند آن را علاوه بر اين دو، مانع كارها و سخنان زشت كه روزه را بى اثر مى كنند قرار داده است، چه اندكند روزه داران و چه بسيارند كسانى كه گرسنگى مى كشند.» [27]
حضرت امام سجاد(عليه السلام) در دعاى حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض مى كند: به وسيله روزه اين ماه ياريمان ده تا اندام هاى خود را از معاصى تو نگه داريم و آن ها را به كارهايى گيريم كه خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوش هايمان سخنان بيهوده نشنويم و با چشمانمان به دين لهو و لعب نشتابيم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاييم و با پاهايمان به سوى آن چه منع شده ره نسپاريم و تا شكمهايمان جز آن چه را تو حلال كرده اى در خود جاى ندهد و زبان هايمان جز به آن چه تو خبر داده اى و بيان فرموده اى گويا نشود... .» [28]
بنابراين، در ماه مبارك بايد تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توكل و توسل از اهل بيت(عليهم السلام) و عمل به دستورها و احكام قرآن كريم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شب زنده دارى، درك فضيلت شب قدر و... فضيلت ماه مبارك رمضان را درك كرد و از آن در راستاى رسيدن به كمال حركت كرد و بايد در اين ماه به گونه اى خودسازى كرد كه با اتمام ماه مبارك تأثير و فوايد آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان آينده سال بعد ماندگار باشد. [29]